Jeździsz na zimówkach latem? Mogą być problemy z ubezpieczeniem

Słoneczna letnia pogoda skłania kierowców do szybszej jazdy – jednak nie każda opona potrafi zapewnić bezpieczeństwo przy wysokich prędkościach samochodu i rozgrzanych do nawet 60ºC jezdniach. Dobór opon powinien być ściśle związany z warunkami ich eksploatacji.

2019-08-02 11:50:08

Niestety niektórzy kierowcy wciąż nie zmienili opon na letnie – to błąd, który może ich dużo kosztować. Jazda na zimówkach latem stanowi niepotrzebne ryzyko – zarówno dla kierowców na drodze, jak i dla ich portfela. Warto pamiętać, że ubezpieczyciele mogą odmówić wypłacenia odszkodowania, jeśli kierowca spowodował wypadek na oponach niedostosowanych do pory roku.

Inna budowa

Opony zimowe mają inną od typu letniego budowę bieżnika i skład mieszanki gumowej – w warunkach letnich nie są w stanie zapewnić bezpieczeństwa kierowcy. Podczas jazdy z prędkością 130 km/h koło samochodowe w popularnym rozmiarze obraca się ponad 1000 razy na minutę. Co się stanie, jeśli w takich warunkach przeciążona i rozgrzana opona zimowa pęknie?

– Używanie zimówek latem jest całkowicie nieuzasadnione z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz ekonomiki jazdy. Kierowcy, jadąc na oponach zimowych po gorącym i suchym asfalcie, nie tylko ryzykują swoim zdrowiem, lecz także płacą więcej za paliwo i bardzo przyspieszają zużycie opon, w które zainwestowali swoje ciężko zarobione pieniądze – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Inna budowa bieżnika i skład mieszanki gumowej to nie jedyne różnice pomiędzy oponami letnimi i zimowymi! Według testów niemieckiej organizacji ADAC latem droga hamowania samochodu na oponach zimowych ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania auta może być nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich! To aż cztery długości samochodu. Jeśli ktoś chce jeździć tylko na jednym komplecie opon, bezpiecznym rozwiązaniem będzie dobre ogumienie całoroczne (przynajmniej średniej klasy) z homologacją zimową. Oczywiście takie opony nie będą latem tak dobre jak letnie, a zimą tak dobre jak typowe zimówki. Jednak przy przebiegach poniżej 10 000 km w mniejszych samochodach i tylko do jazdy po mieście będzie to wystarczające rozwiązanie.

Niewypłacenie odszkodowania

– Warto pamiętać, że w przypadku kolizji drogowej jazda na oponach typowo zimowych latem lub letnich zimą może być podstawą dla ubezpieczyciela do niewypłacenia odszkodowania. Może on uznać taką jazdę za rażące niedbalstwo, a tym samym za podstawę do zmniejszenia wysokości odszkodowania – zaznacza.

Dopasowanie opon do samochodu nie dotyczy tylko warunków pogodowych, ale także rozmiaru czy indeksów prędkości i nośności. – Jazda na oponach niedopasowanych do wymogów producenta danego samochodu wiąże się z utratą gwarancji zarówno na ogumienie, jak i na samochód – dodaje Piotr Sarnecki.

Więcej informacji na stronach pzpo.org.pl

 
patroni merytoryczni
  • PZPM
  • ITS
  • Piszcz i Wspolnicy
  • SPRM
  • GFP Legal
  • PSPA
  • PGM
  • PZPO
  • ZPL
  • PZWLP
  • Partnerstwo dla bezpieczenstwa drogowego
  • SKFS
ZNAJDŹ NAS: