Programy serwisowe największych graczy na rynku

Zapewnienie nieprzerwanej mobilności ma kluczowe znaczenie nie tylko dla statystycznego Polaka wykorzystującego samochód do codziennych dojazdów do pracy, ale przede wszystkim dla rzeszy firm i instytucji korzystających z własnej floty. Zagwarantowanie mobilności wybranym pracownikom to klucz do efektywnego funkcjonowania organizacji, pozyskiwania i obsługi klientów oraz realizowania celów wewnętrznych. Nie mniej istotną kwestią są nakłady finansowe z tym związane. Koszty, jakie generuje użytkowanie pojazdów, stanowią zauważalne obciążenie dla budżetu firm. By utrzymać wydatki na akceptowalnym poziomie, wiele firmy korzysta z flotowych programów serwisowych oferowanych przez czołowe marki.

2019-06-14 15:04:21

Na pozór proste zadanie, jakim jest zapewnienie mobilności pracownikom, w rzeczywistości okazuje się wieloetapowym procesem z ogromną liczbą dostępnych kombinacji. Wszystko zależy od polityki flotowej danej instytucji. Kluczowymi elementami są tu firmowe potrzeby i oczekiwania, ale i dostępny budżet. Nie bez znaczenia pozostaje oczywiście dobór różnych segmentów do poszczególnych stanowisk czy funkcji pozostaje niezwykle istotnym elementem identyfikacji wizualnej firmy. To zróżnicowanie dobitnie obrazuje branża FMCG, zdominowana przez wszechobecnych przedstawicieli handlowych poruszających się autami segmentu B lub C, wzbogaconymi w bardzo wyraźne reklamy konkretnych produktów. Dopiero management w ramach codziennych obowiązków wykorzystuje pojazdy klasy wyższej.

Jedna marka, wiele korzyści

Nie bez przyczyny zakupy flotowe, zwłaszcza na polskim rynku aut nowych, stanowią okazję do podniesienia słupków sprzedażowych  jedną transakcją. Klienci flotowi, wybierając konkretną markę, mogą liczyć na indywidualne oferty rabatowe, będące wypadkową ogólnej liczby pojazdów firmowych oraz wolumenu zamówienia przewidywanego w najbliższych latach.

Następnym elementem polityki flotowej firm jest późniejsza eksploatacja pojazdów i ich dalsza ewentualna sprzedaż. Wciąż wiele firm po okresie leasingu czy wynajmu długoterminowego decyduje się na wykup końcowy. Decyzja ta podejmowana jest z myślą o dalszej eksploatacji w firmowej flocie bądź odsprzedaży pojazdu na rynku wtórnym w celu uzyskania zwrotu pewnej części zainwestowanego kapitału.

Wymagany serwis w ASO

Niezależnie od planów dotyczących okresu po upływie leasingu lub wynajmu długoterminowego ogromne znaczenie mają nakłady na bieżącą eksploatację pojazdu: utrzymanie jego pełnej mobilności i dobrej kondycji technicznej. Najczęściej jednym z warunków umowy użyczenia pojazdu jest obowiązek dokonywania przeglądów serwisowych i wszelkich napraw w autoryzowanej sieci obsługi. W ten sposób podmiot finansujący transakcję (aktualny właściciel pojazdu) zobowiązuje użytkownika do stosowania oryginalnych części zamiennych, przestrzegania opracowanych przez producenta pojazdu procedur napraw i wszelkich innych czynności serwisowych. Z pozoru ogromnym problemem wydają się ceny podzespołów eksploatacyjnych i usług w ASO, wyraźnie przekraczające poziom rynkowy. Rozwiązaniem są flotowe programy serwisowe wielu marek – w ich ramach kontrahent otrzymuje określony rabat na wspomniane części zamienne i usługi oraz wiele innych profitów ułatwiających zarządzanie flotą firmową.

Obsługa serwisowa i dokonywanie wszystkich dodatkowych napraw mechanicznych czy blacharskich w ASO niesie ze sobą również inną wartość. Dla potencjalnych nabywców na rynku wtórnym udokumentowana historia serwisowa z autoryzowanej stacji obsługi ma niebagatelne znaczenie. Rzecz jasna bezpośrednio przekłada się to także na stan techniczny pojazdu.

Citroën i Peugeot

Koncern PSA w przypadku marek Citroën i Peugeot proponuje jednakowe zasady i warunki flotowego programu serwisowego Citroën (na razie niedawno zakupiony Opel ma swój własny program serwisowy). Na polskim rynku do obsługi programu wytypowano 38 ASO Citroëna, w tym 28 autoryzowanych serwisów blacharsko-lakierniczych, a dla Peugeota odpowiednio 60 i 42 placówki w całym kraju. Co ciekawe, koncern nie wprowadza kryterium wieku obsługiwanych pojazdów. Program podzielony jest na dwie kategorie współpracy. Pierwsza obejmuje instytucje wykorzystujące minimum 5 pojazdów marki, w przypadku drugiej limit podniesiono do 50 egzemplarzy. Największą gratyfikacją wynikającą z udziału w programie serwisowym jest rabat w wysokości odpowiednio do 15% i do 20% na części zamienne. Co więcej, przez cały okres udziału w programie flota może liczyć na jednakową, indywidualnie ustaloną stawkę za roboczogodzinę. Flotowy program serwisowy Citroëna i Peugeota wiąże się także z bezpłatnym korzystaniem z usługi Citroën Assistance XL i Peugeot Assistance, obejmujący pojazdy do 8 lat. Użytkownik otrzymuje wsparcie w postaci auta zastępczego, pomocy w przypadku zatrzaśnięcia kluczy we wnętrzu auta, holowanie, pomoc w razie braku paliwa i przebitej opony. Diagnozowanie usterki, zamawianie potrzebnych części zamiennych oraz finalna naprawa odbywa się często poza kolejnością. Klient flotowy może również zostawiać pojazd w serwisie po godzinach pracy – wszystko dla maksymalnego komfortu użytkownika.

Volkswagen

Nieprzerwanie od lat imponujące wyniki sprzedaży nie tylko na polskim rynku notuje Volkswagen (pośród aut osobowych i użytkowych), ciesząc się niezmiennie dużym zaufaniem klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych. Wychodząc naprzeciw rozbudowanym wymaganiom tej drugiej grupy klientów, w ofercie marki znajdziemy Serwisowy Kontrakt Flotowy (SKF). Podstawowym kryterium uprawniającym do korzystania z programu jest liczebność floty firmowej – minimum 10 pojazdów marki Volkswagen lub Volkswagen Samochody Użytkowe. Przynależność do SKF Volkswagen w podstawowym wariancie obejmuje jednakowe ceny części zamiennych i roboczogodziny we wszystkich wskazanych ASO (obsługujących program SKF), indywidualnie ustalane rabaty na części i usługi autoryzowanych serwisów zależne od liczebności floty, a nawet

mycie pojazdu przy każdej wizycie w serwisie. Dodatkowo klient otrzymuje dostęp do precyzyjnego kalkulatora kosztów obsługi floty, tym samym fleet manager może z dużą dokładnością prognozować wysokość nakładów na utrzymanie mobilności floty. Wartym rozważenia płatnym dodatkiem jest przedłużona gwarancja w ramach SKF – dzięki niej nawet ewentualna usterka nie odbije się na firmowych finansach. Odpłatnie SKF oferuje również odbiór auta z dowolnej lokalizacji, fakturę zbiorczą za wszystkie usługi, a także wynajem auta zastępczego na preferencyjnych warunkach.

Opel

Wśród klientów instytucjonalnych od lat ugruntowaną pozycję zajmuje także Opel, dysponujący jedną z najbardziej rozbudowanych sieci dystrybucyjnych i serwisowych. Dodatkowo Opel część swojej produkcji europejskiej ulokował w polskich zakładach produkcyjnych, co niejednokrotnie skłania zarządców flot do wyboru tej właśnie marki. W ramach programu serwisowego Serwis4Fleet klienci flotowi mogą obecnie korzystać z usług 70 autoryzowanych stacji obsługi, równomiernie rozlokowanych w całym kraju. Zapewnia to bezproblemowy dostęp do fachowej obsługi niezależnie od tego, gdzie się akurat znajdujemy. Podstawowym warunkiem przystąpienia do programu serwisowego jest liczebność floty samochodów marki Opel na poziomie przynajmniej 20 egzemplarzy. Podobnie jak w przypadku innych marek klient otrzymuje indywidualnie negocjowane rabaty na podzespoły eksploatacyjne i roboczogodziny, a także usługę odbioru i zwrotu pojazdu w dowolnie wskazane miejsce. Warto wspomnieć, że poziom rabatów zależy bezpośrednio od liczebności floty. Częścią programu serwisowego gwarantującą utrzymanie jej mobilności jest udostępnienie auta zastępczego na czas napraw. Aby wszystkie operacje przeprowadzane w różnych serwisach na terenie całej Polski przebiegały sprawnie, bez zbędnych formalności, klient otrzymuje wsparcie przypisanego mu koordynatora. Jego zadaniem jest zarządzanie procesem obsługi floty na każdym etapie. Finalnie to koordynator rozlicza wszystkie prowadzone w różnych serwisach naprawy – klientowi przedstawia się jedynie miesięczny raport wraz z fakturą.

Mercedes-Benz

Jedne z najbardziej restrykcyjnych warunków przystąpienia do serwisowego programu flotowego ma Mercedes, który w zamian oferuje naprawdę wiele profitów. Flota potencjalnego klienta musi liczyć jednak minimum 100 samochodów oraz przewidywać zakup kolejnych 10 pojazdów w przeciągu najbliższego roku. Uczestnicząc we flotowym programie serwisowym Mercedesa, klient zyskuje przede wszystkim dostęp do ponad 1200 autoryzowanych stacji obsługi w całej Europie, stały poziom cen części zamiennych i roboczogodzin niezależnie od wybranego punktu serwisowego (z uwzględnionymi rabatami). Obowiązkowym elementem pakietu jest również zapewnienie auta zastępczego na czas czynności serwisowych. Mercedes udostępnia auto tego samego segmentu (gwarancja mobilności Mercedes-Benz Service 24h). Nad każdym aspektem obsługi floty czuwa osobisty partner klienta, zarządzający całym procesem.

Programy serwisowe dedykowane klientom instytucjonalnym łączą w sobie zalety wielu grup produktów. Odpowiednio dobrana do potrzeb firmy oferta programu serwisowego przyniesie wymierne korzyści finansowe i organizacyjne. Poza uzyskaniem dużo bardziej korzystnej oferty cenowej klient może pozbyć się dużej części procesów organizacyjnych i rozliczeń.

 

Teskt ukazał się w majowym wydaniu magazynu Flota 

Autor: Maciej Mokwiński

patroni merytoryczni
  • PSPA
  • PZPM
  • PZPO
  • PZWLP
  • ITS
  • PGM
  • Partnerstwo dla bezpieczenstwa drogowego
  • Piszcz i Wspolnicy
  • SKFS
  • GFP Legal
  • SPRM
  • ZPL
ZNAJDŹ NAS: