Leasing a najem długoterminowy – alternatywne metody pozyskiwania pojazdów do floty

W myśl zasady „jak cię widzą, tak cię piszą” wielu przedsiębiorców traktuje swoje samochody jako wizytówkę firmy. Priorytetem staje się więc stosunkowo częste „odświeżanie” floty pojazdów. Zapewne niejeden przedsiębiorca zastanawiał się nad najbardziej optymalnym (finansowo) rozwiązaniem tego problemu. Zakup samochodu w tradycyjny sposób, tzn. za gotówkę, nie zawsze jest możliwy, a czasami wręcz nieopłacalny. W takiej sytuacji mogą pomóc takie metody finansowania, jak leasing czy najem długoterminowy.

2019-03-02 11:38:00
Poziom :

W niniejszym artykule wyjaśnię, czym różnią się wskazane sposoby pozyskiwania samochodów do firmowej floty oraz na co zwrócić uwagę przed podjęciem ostatecznej decyzji.

W obrocie prawnym wyróżniamy co do zasady dwa rodzaje leasingu: operacyjny i finansowy. Skupmy się jednak na pierwszym z nich, gdyż to właśnie leasing operacyjny jest częściej wykorzystywany do finansowania zakupu samochodów służbowych. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie „leasing czy najem długoterminowy”, każdy przedsiębiorca powinien przede wszystkim zastanowić się, co zamierza zrobić po zakończeniu umowy. Jeżeli zależy nam na wykupie samochodu, powinniśmy rozważyć leasing. Gdy wolimy stosunkowo szybko wymienić samochód na nowszy model i nie interesuje nas opcja wykupu, lepszym rozwiązaniem może okazać się najem długoterminowy.

Kiedy wykup się opłaca?

Dlaczego wykup samochodu jest mniej opłacalny w przypadku najmu długoterminowego? Ponieważ płacimy przede wszystkim za korzystanie z pojazdu i utratę jego wartości przez okres najmu. Tym samym nie spłacamy ceny samochodu. Sama rata miesięczna za najem będzie zatem co do zasady niższa aniżeli rata leasingowa (która uwzględnia spłatę kapitału), ale umowna wartość końcowa samochodu będzie odpowiednikiem prognozowanej wartości rynkowej w chwili zakończenia umowy.

Powyższe słowa można zobrazować w następujący sposób: samochód o wartości początkowej 100 000 zł przez 36-misięczny okres najmu traci 40% swojej wartości. W takiej sytuacji osoba, która zdecydowałaby się na jego wykup po zakończeniu umowy najmu, zapłaciłaby 60 000 zł.

Decydując się na leasing, możemy liczyć na dużo niższą wartość końcową pojazdu (np. 1% jego wartości), dzięki czemu cena wykupu będzie bardziej atrakcyjna.

Co z opłatą wstępną i kilometrówką?

Kolejną kwestią odróżniającą analizowane metody pozyskiwania pojazdów jest wymóg uiszczenia opłaty wstępnej. Aktualizuje się on w odniesieniu do zawierania umów leasingu pojazdów i zazwyczaj kształtuje się na poziomie od kilku do kilkudziesięciu procent wartości przedmiotu leasingu. W przypadku najmu długoterminowego opłata wstępna nie ma charakteru obligatoryjnego (wyjątkowo wymóg uiszczenia opłaty wstępnej może dotyczyć najmu samochodów klasy premium). Jeżeli jednak dysponujemy wolnymi środkami i jednocześnie chcemy obniżyć swoją miesięczną ratę najmu, to możemy skorzystać z możliwości dokonania wpłaty udziału własnego.

Decydując się na najem długoterminowy, musimy liczyć się z pewnymi ograniczeniami w postaci tzw. kilometrówki. Jest to limit kilometrów, ustalany najczęściej w skali roku, który można przejechać wynajmowanym autem w ramach comiesięcznej opłaty. Przekroczenie umownego limitu wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty dodatkowej za każdy kilometr (około kilkudziesięciu groszy). Warto również pamiętać, wyższy limit kilometrów ma wpływ na zwiększenie wysokości raty najmu. Skąd taka zależność? Wiele przejechanych kilometrów to większy przebieg auta, który powoduje szybszą utratę jego wartości. Tempo utraty wartości ma natomiast kluczowe znaczenie dla kalkulacji miesięcznej raty najmu.

Pozostałe różnice

Istotną kwestią, którą musimy rozważyć, jest wybór auta używanego lub nowego. Warto zatem pamiętać, że przedmiotem umowy najmu są właściwie tylko nowe pojazdy, natomiast leasing daje możliwość pozyskania samochodów używanych.

Ponadto, decydując się na jedną z metod finansowania firmowego samochodu, zweryfikujmy, czy miesięczne raty, które płacimy za auto, uwzględniają koszty przeglądów i ubezpieczeń. Z takimi udogodnieniami najczęściej spotykamy się w przypadku najmu długoterminowego, który może również obejmować okresowe przeglądy, serwis ogumienia, samochód zastępczy czy ubezpieczenie. W przypadku auta w leasingu opisane opłaty dodatkowe najczęściej będą spoczywać wyłącznie na korzystającym.

Autorką tekstu jest Paulina Szukalska, aplikantka radcowska, Kancelaria Prawna GFP Legal.

Tekst ukazał się w magazynie FLOTA 1-2/2019.

patroni merytoryczni
  • PSPA
  • ITS
  • Piszcz i Wspolnicy
  • SKFS
  • PZWLP
  • GFP Legal
  • SPRM
  • ZPL
  • PZPO
  • PZPM
  • Partnerstwo dla bezpieczenstwa drogowego
  • PGM
ZNAJDŹ NAS: