Czujniki ciśnienia w oponach nie zwalniają z czujności

Ciśnienie jest bardzo ważnym parametrem opon, od niego zależy przyczepność auta do jezdni, droga hamowania, zużycie paliwa, hałas opon czy wytrzymałość ogumienia. Niestety, według badań Moto Data, aż 58% kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach. Na szczęście w nowych samochodach homologowanych po listopadzie 2014 r. obowiązkowo montuje się TPMS – system monitorowania ciśnienia w oponach, który alarmuje o spadkach ciśnienia w trakcie jazdy.

2018-06-18 14:53:02
Poziom :

Prawidłowe ciśnienie w kołach zdecydowanie obniża ryzyko wcześniejszego zużycia lub pęknięcia opony, ale również skraca drogę hamowania i zmniejsza zużycie paliwa. Jednak nawet wtedy, gdy samochód ma system TPMS, należy regularnie kontrolować ciśnienie, niezależnie od wskazań czujników.

Może się zdarzyć, że czujnik ciśnienia będzie uszkodzony, a kierowca sądząc, że opony mają prawidłowe ciśnienie, przejedzie kilkaset kilometrów autostradą z niesprawnym ogumieniem. W wyniku przegrzania, które wtedy nastąpi, może dojść do rozerwania opony w trakcie jazdy.

Do niebezpiecznych konsekwencji wynikających z niskiego ciśnienia opon należą:

  • gorsza kontrola nad pojazdem,
  • szybsze zużycie opon,
  • większe zużycie paliwa,
  • pęknięcie opony w czasie jazdy, które może prowadzić do wypadku.

Utrata ciśnienia w oponach może mieć różne przyczyny – najczęstszymi powodami są uszkodzenia mechaniczne na drodze oraz zniszczenie gumy wywołane nieprawidłowym przechowywaniem. Zdarzają się czasem także uszkodzenia felg w obrębie rantu, np. korozja felg stalowych, co uniemożliwia stopce opony dobre przyleganie i uszczelnienie tej powierzchni.

Poziom ciśnienia w oponach to bardzo ważny parametr. Szkoda, że nadal tak wielu kierowców o tym nie pamięta. Nawet najlepszy samochód – z doskonałymi, nowoczesnymi systemami – może nie zagwarantować nam bezpieczeństwa, jeśli nie zadbamy o opony. Czujniki systemów bezpieczeństwa w większości właśnie z koła pobierają informacje o ruchu pojazdu. Apelujemy do wszystkich kierowców – nie zapominajmy o mierzeniu ciśnienia w oponach. Taka kontrola, przynajmniej raz w miesiącu, powinna być już nawykiem – tak jak tankowanie czy nalewanie płynu do spryskiwaczy – zwłaszcza, że mamy coraz lepsze drogi, po których coraz szybciej jeździmy.

Prawidłowe ciśnienie w oponach oraz odpowiednia wysokość bieżnika pomagają również uniknąć niebezpiecznego w czasie wiosenno-letnich opadów deszczu zjawiska aquaplaningu. Polega on na wytworzeniu się klinu wodnego pomiędzy jezdnią a oponą, po którym auto zaczyna się ślizgać, tracąc przyczepność. Ogumienie o prawidłowym ciśnieniu oraz przepisowej wysokości bieżnika jest, obok dostosowanej do warunków prędkości jazdy, bardzo ważnym czynnikiem zmniejszającym ryzyko aquaplaningu.

Każdy kierowca powinien wiedzieć:

  • przewidziane przez producenta samochodu wartości ciśnienia w oponach znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu oraz na specjalnej nalepce wewnątrz auta (najczęściej na dole środkowego słupka od strony kierowcy).
  • ogumienie należy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu (lub nawet częściej, bo ze spadkiem temperatur otoczenia spada też ciśnienie w oponie).
  • pomiar ciśnienia musi być przeprowadzony na zimnych oponach lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km.

Dobry warsztat kluczem do sukcesu

Opony z czujnikami ciśnienia wymagają trochę innych procedur niż ogumienie bez czujników. Tylko warsztaty, które dysponują odpowiednimi narzędziami, mogą podjąć się wymiany takich opon. Pracownicy serwisów powinni także umieć ocenić powód uszkodzenia elementów eksploatowanego czujnika ciśnienia, znać specyfikacje różnych systemów TPMS montowanych w samochodach, sposoby ich serwisowania w zakresie montażu i wczytywania danych kalibracyjnych do systemu. Stosując podstawowe zasady pracy z TPMS, serwis nie narazi ich na uszkodzenie.

Nie warto ryzykować uszkodzenia ogumienia i zepsucia czujników ciśnienia, jeżdżąc do przypadkowych, często tylko sezonowych serwisów opon – porządne warsztaty profesjonalnie wykonają usługę wymiany opon z czujnikami ciśnienia. Renoma serwisu ma szczególne znaczenie w przypadku opon typu run flat, które wymagają odpowiednich narzędzi. System TPMS jest znakomitym wynalazkiem, ale będzie pomocny kierowcy tylko wtedy, gdy nie zostanie uszkodzony przez np. niefachowych serwisantów.

Autorem publikacji jest Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. Więcej informacji na stronie pzpo.org.pl.

Tekst ukazał się w majowym wydaniu magazynu FLOTA.

patroni merytoryczni
  • PSPA
  • PZWLP
  • PZPM
  • GFP Legal
  • PZPO
  • ZPL
  • SKFS
  • Partnerstwo dla bezpieczenstwa drogowego
  • ITS
  • PGM
  • SPRM
  • Piszcz i Wspolnicy
ZNAJDŹ NAS: