Największe nieautoryzowane, ale certyfikowane sieci serwisów

Bieżące utrzymanie firmowej floty w pełnej sprawności możemy realizować na wiele różnych sposobów. Poza najdroższą opcją, jaką jest korzystanie z usług autoryzowanych serwisów, z powodzeniem dbałość o mobilność firmy możemy powierzyć niezależnym warsztatom. Obok niezależnych warsztatów wyspecjalizowanych w obsłudze określonych marek ciekawą alternatywą dla ASO okazują się nieautoryzowane sieci serwisowe, dysponujące rozbudowaną bazą serwisów w całej Polsce i nie tylko.

2018-06-08 10:05:35

Na polskim rynku z powodzeniem funkcjonuje blisko 40 sieci serwisów nieautoryzowanych, przygotowanych do obsługi wszystkich modeli i marek. Rzecz jasna, finalna jakość i staranność przeprowadzanych napraw zależy przede wszystkim od kwalifikacji personelu danego serwisu, a także sprzętu, jakim dysponuje.

Nie tylko szyld

Wszystkie funkcjonujące sieci serwisów składają się z niezależnych warsztatów funkcjonujących w ramach jednej marki. Rzecz jasna jednakowy szyld to nie wszystko, co łączy serwisy w każdej z sieci. Jednym z wyróżników prawie wszystkich zrzeszonych w sieciach serwisów są długie godziny funkcjonowania, ułatwiające obsługę rozmaitych klientów – nierzadko załoga pracuje w systemie dwuzmianowym, swobodnie przyjmując klientów o dowolnej porze.

Właściciele serwisów największych sieci w Polsce zgodnie przyznają, że jakość, staranność przeprowadzanych napraw i profesjonalna obsługa klienta to zasługa pracowników w dużej mierze mających za sobą bogate doświadczenie w autoryzowanych serwisach różnych marek. Ogromny nacisk na szkolenia, dostęp do nowoczesnego sprzętu warsztatowego i przygotowanie do kontaktu z klientem po latach przekładają się na zgoła odmienne podejście i sposób pracy względem mechaników z uboższym doświadczeniem. Wyższa kultura organizacyjna niż w niezrzeszonych punktach serwisowych to niejedyne atuty sieci. Zwłaszcza w przypadku awarii wynikającej chociażby z błędu mechanika bądź wykorzystanej części zamiennej użytkownik może skorzystać z gwarancji sieciowej w dowolnej placówce.

Oczywiście, przed podjęciem decyzji o naprawie na swój koszt, wyspecjalizowany pracownik sieci dokona wnikliwej oceny zasadności żądań klienta.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia sprawy pojazd naprawiany jest niemal od ręki – o ile pozwala na to dostępność niezbędnych podzespołów.

Zaplecze techniczne

Korzystanie z usług warsztatu należącego do określonej sieci serwisowej w znacznym stopniu ułatwia dostęp do bogatego zaplecza technologicznego. W razie jakichkolwiek wątpliwości specjaliści dzielą się praktycznym doświadczeniem dotyczącym konkretnych marek i modeli. Nie możemy zapominać o efekcie skali: duża liczba warsztatów działających pod jedną marką bezpośrednio przekłada się na atrakcyjniejsze ceny u czołowych dostawców części zamiennych i wyposażenia warsztatów. Pozytywne efekty współpracy z sieciami znajdują zwłaszcza klienci flotowi, mogący korzystać z atrakcyjnych cenowo pakietów niemalże szytych na miarę. Bogatą ofertę usług serwisowych wielu sieci wzbogacają funkcjonujące w jednym miejscu okręgowe stacje kontroli pojazdów – przy okazji rutynowego przeglądu klient może z powodzeniem zlecić przeprowadzenie badania technicznego.

Wybrane sieci serwisowe umożliwiają nawet dokonywanie przeglądów gwarancyjnych honorowanych przez wybranych producentów.

Z punktu widzenia floty na największe uznanie zasługuje usługa door to door, łączona z wynajmem pojazdów zastępczych. O umówionej porze pracownik serwisu dostarczy pod wskazany przez klienta adres auto zastępcze, zabierając do warsztatu uszkodzony pojazd.

W 1991 r. na polskim rynku pojawiła się sieć Bosch Service – obecnie zrzeszająca niemal 300 punktów napraw pod własną nazwą, a także 64 serwisy powiązane z marką Bosch (sieć AutoCrew). W ofercie sieci flota znajdzie szeroki zakres usług niezbędnych w bieżącym utrzymaniu mobilności w firmie. Na liście usług Bosch Service znajdziemy między innymi przeglądy okresowe przeprowadzane również w okresie trwania fabrycznej gwarancji producenta (przeglądy przeprowadzane są zgodnie z technologią producenta), kompleksową obsługę mechaniczną pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Obsługa mechaniczna w każdym przypadku rozpoczyna się od dokładnego wywiadu z użytkownikiem pojazdu zgłaszającym usterkę. W ten sposób doświadczony specjalista jest w stanie wstępnie wytypować jej przyczyny. Kolejnym krokiem jest diagnostyka komputerowa. Uniwersalne komputery diagnostyczne dysponują niewiele mniejszą dokładnością w komunikacji z jednostką sterującą pracą systemów pokładowych pojazdu niż dedykowane urządzenia wykorzystywane w autoryzowanych stacjach obsługi.

Diagnostyka komputerowa jest niezbędnym narzędziem pracy w przypadku problemów dotyczących poprawnego działania systemów elektronicznych.

Bez jej udziału serwis nie poradzi sobie z usterką chociażby rozbudowanego układu hamulcowego czy wyposażenia z zakresu komfortu. Specjaliści Bosch Service poradzą sobie również z typowo eksploatacyjnymi wymianami zużytych elementów układu hamulcowego, płynów użytkowych, podzespołów układu jezdnego i silnika. Usługa door to door jest szczególnie często wybierana przez klientów flotowych, oczekujących całościowej obsługi, chętnie korzystających z wynajmu pojazdu zastępczego.

Rzecz jasna, punkty serwisowe świadczą również usługi wulkanizacyjne – z sezonową przechowalnią i sprzedażą opon włącznie. Wybrane serwisy dysponują działem blacharsko-lakierniczym, okręgowymi stacjami kontroli pojazdów i punktami montażu i serwisu instalacji gazu LPG. – Każdy samochód trafiający do naszego warsztatu najpierw zostaje poddany oględzinom, folią ochronną zabezpieczamy fotele, kierownicę i elementy karoserii, które mogą zostać uszkodzone lub ubrudzone w czasie naprawymówi Marcin Kozłowski, doradca klienta Bosch Servis. Flota, rozpoczynając współpracę z siecią Bosch Service, może liczyć na duże rabaty na części zamienne marek Bosch i innych oraz zniżki na usługi. Wysokość rabatu zależy oczywiście od liczby samochodów i zakresu obsługi. Z każdym rokiem sieć wzbogaca się o kolejne warsztaty, niestety lista wymagań mocno utrudnia przyłączanie kolejnych.

Europejskie wzorce

Rynek usług flotowych od kilkunastu lat intensywnie rozwija się w Polsce, czerpiąc wzorce nie tylko z systemów skutecznie działających w zachodniej Europie, ale przede wszystkim wprowadzając rozwiązania dopasowane do lokalnych realiów. W 2002 r. pojawiła się sieć InterCars S.A., która powołała do życia markę Motointegrator. Łączy ona niemal wszystkie usługi związane z serwisową obsługą flot w dowolnym momencie eksploatacji pojazdu – bez względu na markę, model i rodzaj. Klienci mają do dyspozycji imponującą bazę przeszło 850 serwisów w całej Polsce. Tutaj jednak mamy do czynienia z wąsko wyspecjalizowanymi punktami obsługi gwarantującymi najwyższą jakość i wiedzę zatrudnionych specjalistów. Motointegrator Flota zrzesza serwisy blacharsko-lakiernicze, serwisy wulkanizacyjne (przechowywanie i sprzedaż ogumienia i felg), serwisy pojazdów ciężarowych, a nawet autoryzowane serwisy Škody, Seata, Volkswagena, Hyundaia i Forda. Oferta tworzona jest z myślą o konkretnym kliencie i zakresie oczekiwanych przez niego usług. Całodobowa pomoc drogowa, bieżąca obsługa eksploatacyjna, dokonywanie napraw mechanicznych, układów elektronicznych i karoserii – każda z usług z powodzeniem może być oferowana w systemie door to door. Motointegrator Flota zapewnia niemal bezobsługową likwidację szkód komunikacyjnych.

Klient kontaktuje się tylko z jednym konsultantem, prowadzącym daną sprawę od przyjęcia pojazdu do momentu zwrotu do klienta.

W ramach pakietu obsługi klient lub ubezpieczenia sprawcy szkody klient przez cały okres naprawy firmowego pojazdu może korzystać z auta zastępczego porównywalnej klasy. Co istotne – na każdym etapie naprawy klient ma pełny dostęp do procesu likwidacyjnego. Motointegrator Flota będzie w dalszym ciągu tworzyć rozmaite połączenia modeli serwisowych oraz zakresów świadczonych dla poszczególnych klientów usług.

Od 2008 r. na polskim rynku intensywnie rozwija się znana w całej Europie sieć serwisów wulkanizacyjnych Euromaster – po latach ekspansji do oferty dołączyły także lekkie naprawy mechaniczne. By przyciągnąć szerszą grupę klientów, warsztaty Euromaster oferują usługi lekkiej mechaniki Fast-Fit. Nieskomplikowane wymiany eksploatacyjne: wymiana oleju, amortyzatorów, elementów układu hamulcowego, serwis klimatyzacji, oświetlenia czy ustawienie geometrii zawieszenia i diagnostyka komputerowa. W ramach podstawowego zakresu usług każdy użytkownik samochodu osobowego może skorzystać z darmowego przeglądu Master Check, ujawniającego wszystkie niedociągnięcia mechaniczne pojazdu.

Zupełnie inną filozofię funkcjonowania wyznaje sieć Norauto, obecna w Polsce od 1997 r.

To połączenie wzorowo zaopatrzonego sklepu motoryzacyjnego z serwisem dokonującym średnio zaawansowanych napraw, dodatkowo otwartym znacznie dłużej niż tradycyjne warsztaty. Dziś w największych miastach Polski funkcjonuje 39 punktów Norauto, zatrudniających od 14 do 30 pracowników. Ogromny nacisk na poczucie stałości zatrudnienia, ciągła inwestycja w szkolenia załogi, możliwość awansów i rozwijania kompetencji sprzyjają zbieraniu cennego doświadczenia przez specjalistów sieci. Skupienie się na czynnościach serwisowych, takich jak wymiany płynów eksploatacyjnych, elementów zawieszenia, pasków i łańcuchów osprzętu silnika, opon i podzespołów układu hamulcowego, daje gwarancję perfekcyjnego wykonania powierzonego zadania. Klienci flotowi, poza oczywistymi rabatami, mogą liczyć na opiekę konsultanta serwisowego prowadzącego wszystkie zlecone czynności.

Na polskim rynku usług flotowych funkcjonuje szereg nieautoryzowanych sieci serwisowych. Począwszy od markowych serwisów specjalistycznych, przez serwisy wulkanizacyjne oferujące drobne naprawy mechaniczne, na potężnych sklepach motoryzacyjnych z własnym serwisem kończąc. Każdy z przedstawionych przykładów jest w stanie zadowolić potrzeby floty, utrzymując ją w pełnej sprawności bez potrzeby angażowania rzeszy pracowników. Wykupując odpowiedni dla siebie pakiet obsługi serwisowej firma nawet w przypadku przedłużającej się naprawy mechanicznej czy powypadkowej nie zostanie bez środka lokomocji. Ciągły rozwój sieci serwisowych tylko ułatwia eksploatację firmowej floty bez względu na lokalizację.

Autorem tekstu jest Maciej Mokwiński.

Artykuł ukazał się w majowym wydaniu magazynu FLOTA.

patroni merytoryczni
  • GFP Legal
  • SKFS
  • PZPM
  • PGM
  • Piszcz i Wspolnicy
  • PSPA
  • ZPL
  • ITS
  • PZWLP
  • Partnerstwo dla bezpieczenstwa drogowego
  • PZPO
ZNAJDŹ NAS: