Przechowywanie opon, czyli jak zachować wysoką jakość ogumienia na kilka sezonów

Opony to zdecydowanie jeden z tych elementów samochodu, któremu powinniśmy poświęcić wiele uwagi. Jako jedyny punkt styczności auta z jezdnią są kluczowym aspektem bezpieczeństwa jazdy, a pomijanie kontroli ich stanu, jazda ze zbyt małym ciśnieniem lub jazda na ogumieniu niedostosowanym do warunków pogodowych mogą skończyć się tragicznie. Co zatem robić, żeby opony miały jak najdłuższe przebiegi i wystarczyły na kilka sezonów?

2018-04-06 13:42:02
Poziom :

Istnieją zasady przechowywania opon, które pozwolą ogumieniu zachować swoje właściwości fizyczne przez długi czas magazynowania – koła podczas prawidłowego składowania w zasadzie w ogóle się nie starzeją. Nowe opony mogą być magazynowane przez kilka lat – przy właściwych warunkach ogumienie zachowa swoją fabryczną jakość. Pracownicy hurtowni, serwisów i przechowalni doskonale wiedzą, co robić, by zapewnić oponom odpowiednią ochronę, ale są również kierowcy, którzy decydują się znaleźć dla nich miejsce w swoich domach i garażach. Aby mieszanka gum, z której wykonane są opony, zachowała trwałość, nie należy składować ich byle gdzie i byle jak, gdy odpoczywają po pracowitym półroczu. Kierujmy się tymi podstawowymi regułami:

  1. Zaznaczmy położenie każdej opony w samochodzie. Rozkład ogumienia nie jest przypadkowy – już przy ich demontażu oznaczmy ich umiejscowienie na osiach. Łatwo jest zapomnieć o ich położeniu, a po magazynowaniu powinniśmy umieścić je zgodnie z regułami rotacji między osiami, co pozwoli na zrównoważenie stopnia zużycia bieżnika. Po zdemontowaniu oczyśćmy oponę i usuńmy kamyki, które mogą znajdować się pomiędzy rowkami bieżnika.
  2. Opony przygotowane do przechowywania to opony czyste. Wszelkie chemikalia, np. olej napędowy czy silnikowy, mają zły wpływ na ogumienie, dlatego szczególnie ważne jest oczyszczenie ich po okresie jazdy przez cały sezon. Do mycia ogumienia idealnie sprawdza się letnia woda z szamponem samochodowym. Do oczyszczenia kół możemy użyć gąbki, szczotki lub myjki ciśnieniowej, ale przy możliwie małym ciśnieniu. Przy korzystaniu z myjki ciśnieniowej należy pamiętać też o zachowaniu odpowiedniej odległości – trzymajmy myjkę co najmniej 30 cm od mytej opony, żeby jej nie uszkodzić.
  3. Jeśli magazynujemy opony na felgach, to ciśnienie powinno być takie samo, jak podczas eksploatacji – tę informację znajdziemy w instrukcji naszego samochodu lub na naklejce na dole środkowego słupka.
  4. Magazynować można tylko opony suche. Po umyciu ogumienia trzeba więc poczekać, aż opony całkowicie wyschną lub osuszyć je, zanim włożymy je do pokrowca czy zostawimy zamknięte w garażu. Wilgoć niszczy opony i powoduje parcenie gumy.
  5. Ogród nie jest dobrym magazynem – opony należy przechowywać w zadaszonym, suchym i wentylowanym pomieszczeniu bez przeciągów z odpowiednią temperaturą pomiędzy 10 a 30°C. Koła nie mogą być magazynowane w bezpośrednim świetle słonecznym i w silnym sztucznym świetle o wysokim natężeniu promieniowania UV, które uszkadza gumę, powodując drobne, ale widoczne spękania. Podczas kolejnego sezonu może w nie wnikać sól, powodując korozję wewnętrzną opony.
  6. Nie magazynujmy opon przy źródłach ciepła, które mogą spowodować nieodwracalne zmiany w strukturze cząsteczkowej gumy – wszelkiego rodzaju instalacje grzewcze, piecyki i urządzenia elektryczne nie powinny znajdować się w bliskiej odległości od opon. Tak samo jest z prostownikami, które w trakcie działania wytwarzają ozon niszczący gumę.
  7. Zwróćmy uwagę na podłogę pomieszczenia, w którym chcemy przechować opony. Umyte ogumienie może ponownie się zabrudzić, jeśli na podłodze znajdują się ślady oleju, smaru czy innych substancji chemicznych – struktura gumy koła przechowywanego w takich warunkach może ulec zniszczeniu.

Zalecenia w zakresie pozycji opon podczas ich magazynowania nie różnią się pomiędzy oponami z felgami i bez felg. Opony na felgach nie powinny być przechowywane w pozycji pionowej, ponieważ mogłoby się odkształcić pod wpływem ciężaru obręczy. Takie opony napompowane do prawidłowego ciśnienia układamy jedną na drugiej w stosie (na stosie nie można kłaść innych ciężkich przedmiotów) lub wieszamy na hakach.

Z kolei opony bez felg mogą być przechowywane pionowo na stojaku, który dodatkowo zapewni ochronę. Opony bez felg można przechowywać także poziomo jedną na drugiej, byle ten stos liczył maksymalnie 5 opon. Samych opon w żadnym przypadku nie wieszamy na hakach – to uszkodzi ich stopkę odpowiadającą za przyleganie do felgi i doprowadzi do odkształcenia.

Trzeba pamiętać o tym, że opony zachowają swoje właściwości tylko wtedy, gdy będą przechowywane w odpowiednich warunkach. Zainwestowanie w świetne opony to nie wszystko – pieniądze wydane na ogumienie nie zwrócą się, a nasze bezpieczeństwo na drodze nie zwiększy, jeśli nie dostosujemy się do podstawowych zasad magazynowania. Odpowiednie przechowywanie zapobiega odkształceniom i zniszczeniu struktury wewnętrznej opon, a proces ich starzenia podczas magazynowania jest praktycznie niezauważalny.

Pamiętajmy też, że wiek opony to nie jej żywność – kilkuletnia, ale nieużywana opona, która jest przechowywana w fabryce czy hurtowni, jest tak samo dobra, jak ta prosto z linii produkcyjnej. Wpływ na jej starzenie ma eksploatacja, w tym jazda z prawidłowym ciśnieniem, a nie czas magazynowania.

Autor: Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego

Materiał z magazynu Flota styczeń-luty 2018

patroni merytoryczni
  • SPRM
  • ITS
  • Piszcz i Wspolnicy
  • GFP Legal
  • ZPL
  • PGM
  • SKFS
  • PSPA
  • Partnerstwo dla bezpieczenstwa drogowego
  • PZPO
  • PZWLP
  • PZPM
ZNAJDŹ NAS: