Skoda Skoda Flota Skoda Auto Szkoła Flota Volkswagen Leasing Polska

Pamiętaj o oponach i postaw na bezpieczeństwo!

Każdy kierowca wie, że dla bezpiecznej jazdy ważne jest poruszanie się z prędkością dostosowaną do warunków panujących na drodze, czy posiadanie sprawnego układu hamulcowego i kierowniczego. Dzięki zastosowaniu się do tej powszechnej wiedzy możemy uniknąć wielu niebezpiecznych zdarzeń, które często mają bardzo nieprzyjemne konsekwencje.

Warto zwrócić szczególną uwagę na kondycję ogumienia używanego w naszych samochodach – to jedyny element łączącym auto z drogą.  Bez sprawnych opon w ogóle nie powinniśmy ruszać w drogę – przenoszą one moc silnika oraz sprawność hamulców na drogę. Wpływają na długość drogi hamowania, przyczepność, sprawność systemów bezpieczeństwa w samochodzie. Nie są również bez znaczenia dla poziomu spalania paliwa. Stan techniczny opon to przede wszystkim: głębokość bieżnika, ciśnienie, brak uszkodzeń oraz dostosowanie typu ogumienia do sezonu.

Zakup dobrego, nieużywanego ogumienia sprawdzonej marki powinniśmy traktować jako inwestycję w nasze bezpieczeństwo.

Dodatkowo, lepsze opony posłużą nam na dłużej – nie jest to więc tylko zbędny koszt. W związku z tym ważna jest odpowiedzialna polityka zakupowa – zarówno firm transportowych, jak i osób prywatnych. Może się okazać, że tanie, niemarkowe opony to jedynie pozorna oszczędność, a także potencjalne zagrożenie.  Największy komfort i bezpieczeństwo dadzą nam dobre, nieużywane opony – wówczas mamy pewność, że ogumienie nie posiada uszkodzeń (np. wewnątrz albo w okolicach stopki) oraz było przechowywane w odpowiedni sposób w prawidłowej temperaturze i wilgotności. Takie opony dostaniemy w profesjonalnych serwisach, warsztatach czy sklepach i hurtowniach – warto jednak wiedzieć, że nie muszą być one wyprodukowane miesiąc temu. Magazynowanie przez specjalistów zapewnia zachowanie właściwości jezdnych opon. Dlatego kilkuletnia nieużywana opona jest tak dobra jak nowa. Wpływ na jej zmiany ma eksploatacja, a nie czas magazynowania w fabryce czy hurtowni.

Podczas wyboru opon najlepiej kierować się zarówno poradami fachowców, testami na torach jak i oznaczeniami na etykiecie.

Zawierają one podstawowe informacje o 3 istotnych parametrach:

  • Efektywność paliwowa – określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę.
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni – informuje o długości drogi hamowania auta na mokrej nawierzchni. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania.
  • Zewnętrzny hałas toczenia – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę.

W przypadku efektywności paliwowej oraz przyczepności na mokrej nawierzchni różnice między poszczególnymi klasami danej kategorii są znaczące. Różnica między oponami klasy A i G w przypadku drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy 80 km/h to nawet 18 m. Przy efektywności paliwowej różnica między klasą G i klasą A to nawet 7,5% mniejsze zużycie paliwa. Dla samochodu zużywającego 8 litrów paliwa na 100 km oznacza oszczędność blisko 2 zbiorników paliwa w ciągu roku.

Dodatkowo na bokach każdej opony producenci umieszczają ciąg cyfr i znaków, które opisują poszczególne właściwości danej opony, np. 205/55 R16 91T. Używane oznaczenia to:

  • 205 – szerokość opony w mm
  • 55 – profil (% wysokości boku do szerokości)
  • 16 – średnica osadzenia na feldze
  • 91T – indeks nośności oraz indeks prędkości

Wśród elementów, które znajdują się na oponie są także:

  • numer DOT – dane o producencie: fabryka, data produkcji
  • symbol E.C.E – homologacja europejska, czyli informacja o dopuszczeniu do użytkowania na terenie Unii Europejskiej
  • symbol alpejski – w przypadku homologacji zimowej opon

Jeśli w czasie jazdy chcemy korzystać z przyczepności naszych nowych opon, musimy pamiętać o nich przynajmniej raz w miesiącu. Podobnie jak z innymi ważnymi częściami auta – jeśli nie będziemy kontrolować i dbać o ich stan techniczny, ulegną awarii, która może być dla nas niebezpieczna. Pamiętajmy, że opona jest trzecim najszybciej obracającym się elementem samochodu i jedynym mającym przy tym kontakt z jezdnią – nagła awaria (np. pęknięcie) to wielkie zagrożenia dla wszystkich na drodze.  Nawet najnowsze systemy bezpieczeństwa i czujniki nie wystarczą, jeśli opony będą uszkodzone, niedopompowane, czy ze zdartym do końca bieżnikiem. Musimy też pamiętać, że niesprawne ogumienie będzie dostarczać samochodowej elektronice błędnych danych na temat warunków na drodze.

Podstawowa rzecz to regularne sprawdzanie ciśnienia – najlepiej raz na miesiąc i przed dłuższą trasą.

Niedopompowana opona rozgrzewa się znacznie bardziej, co zwiększa ryzyko nagłego pęknięcia. Zbyt małe ciśnienie w kole to także dłuższa droga hamowania, gorsza kierowalność pojazdu i odczuwalnie większe zużycie paliwa. Nie ma jednej prawidłowej wartości ciśnienia – optymalna ilość powietrza w kołach zależna jest od pojazdu. Producent w zależności od masy auta, pojemności silnika czy modelu ustala ten parametr – konkretne liczby można znaleźć w instrukcji obsługi lub na etykietach przy drzwiach pojazdu.

Kolejny istotny element to głębokość bieżnika – według polskiego prawa pojazd nie może być wyposażony w opony o głębokości bieżnika mniejszej niż 1,6 mm. Wysokość bieżnika najłatwiej sprawdzić za pomocą monety 2 zł włożonej w rowek opony – zewnętrzny złoty brzeg powinien w całości znajdować się poniżej bieżnika. Ważne jest, aby kontrolować wszystkie 4 opony w co najmniej 2 miejscach.

Prawidłowe parametry opon – wysokość bieżnika i ciśnienie powietrza w kołach – obniżają np. ryzyko wystąpienia aquaplaningu – zjawiska, które może wystąpić na mokrych drogach. Polega ono na tworzeniu się klina wodnego pomiędzy jezdnią a oponą, po którym auto zaczyna się ślizgać tracąc przyczepność. Jeśli ogumienie jest w dobrym stanie technicznym zdecydowanie łatwiej poradzi sobie z odprowadzeniem wody spod kół samochodu.

W Polsce nie ma obowiązku zmiany letnich opon na zimowe, jednak każdy kierowca koniecznie powinien o tym pamiętać.

Nawet najlepsze opony letnie są poważnym zagrożeniem, gdy temperatura spada poniżej 7ºC. Dlaczego? Mieszanka opon zimowych zawiera więcej naturalnej gumy i krzemionki, dzięki czemu nie twardnieje przy niższych temperaturach, a to znacznie podnosi bezpieczeństwo jazdy nawet wtedy, gdy na drodze nie zalega śnieg. ”Zimówki” posiadają także specjalną rzeźbę bieżnika, dzięki którym lepiej się jeździ na oblodzonej drodze czy śniegu, a droga hamowania jest krótsza. Przy zakupie opon na zimę, musimy pamiętać, że jedynym oficjalnym oznaczeniem opon zimowych jest symbol płatka śniegu na tle góry, zwany także symbolem alpejskim. Ten znak, informuje nas o tym, że dane opony przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych. Często spotykane oznaczenie M+S to tylko deklaracja, że wzór bieżnika jest lepiej przystosowany do błota i śniegu niż w przeciętnej oponie.

Dotyczy to także opon całorocznych. Jeśli chcemy czuć się na nich bezpieczniej zimą niż na oponach letnich to szukajmy takich, które mają homologację zimową i symbol płatka śniegu na tle góry. Pamiętajmy też, że nawet najlepsza opona całoroczna nie będzie zimą tak dobra jak zimowa, a latem tak dobra jak letnia.

Autor: Piotr Sarnecki, PZPO - Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

ŠKODA:
Agata Namysłowska-Michalak
agata.namyslowska-michalak@skoda-auto.pl
tel. +48 61 627 32 43,
Škoda Szkoła Auto:
Michał Zmitrowicz
michalz@szkola-auto.eu
tel. +48 61 893 24 53
Volkswagen Financial Services:
Diana Ostaszewska
d.ostaszewska@pl.vwfsag.de
tel. +48 22 538 78 73
Magazyn Flota:
Magdalena Jakubowicz
magdalena.jakubowicz@forum-media.pl
tel. 792 291 074

Wojciech Kukuła,
wojtek.kukula@forum-media.pl
tel. +48 61/66 83 117