Co potrafi system monitoringu?

Od kontrolowania gwałtownych ubytków paliwa przez alarmowanie o otwarciu luku ładowni po naukę ekojazdy. Systemy monitoringu potrafią wiele więcej niż tylko określać pozycję samochodów, które zostały objęte ich pieczą.

2017-05-25 00:00:00
Poziom :

Telematyka zaspokaja wiele potrzeb fleet managerów. – Może służyć do zarządzania wszelkim mieniem ruchomym: od samochodów osobowych i ciężarowych przez maszyny budowlane i rolnicze po łodzie, przyczepy, pociągi i samoloty. Sprawdza się m.in. w wynajmie i leasingu, logistyce, transporcie i dystrybucji oraz działaniach z zakresu bezpieczeństwa – przekonuje Dariusz Kwakszys, IT Manager w firmie Gannet Guard Systems. Tak szeroki zakres zastosowań to w dużej mierze efekt rosnącej liczby funkcji monitoringu.


– Współczesna oferta rozwiązań z zakresu monitoringu coraz częściej nie kończy się na samej lokalizacji. Obejmuje wiele funkcjonalności – od optymalnego planowania tras na mapie poprzez komunikację na linii dyspozytor-kierowca po generowanie szczegółowych raportów szeregujących pracowników w rankingach efektywności – przekonuje Anita Tokarz, kierownik ds. marketingu i PR w firmie Emapa. Wskazuje, że systemy monitorujące flotę zamieniają się w TMS-y (Traffic Management Systems), które dają fleet managerom i spedytorom odpowiedź na wiele nurtujących ich pytań, m.in. jak najbardziej optymalnie wykorzystać flotę i pracowników, jak wydajnie zarządzać łańcuchem dostaw, którymi trasami kierować transport, żeby zminimalizować koszty działalności. – Oprócz stałego podglądu kierowcy na mapie, zarządzający flotą ma możliwość komunikacji z nim (np. poprzez wygodny czat), przesyłania zleceń do realizacji (w pobliżu miejsca jego przebywania), bieżącej kontroli realizacji tych zleceń czy otrzymywania informacji o stanie pojazdu (wyciek paliwa, przekroczenie prędkości, zjazd z zaplanowanej trasy itp.) – wylicza Anita Tokarz.
– Fleet manager czy inna upoważniona osoba może zostać powiadomiona za pomocą maila, SMS-a czy alertu w aplikacji mobilnej o tym, co dzieje się z pojazdem, np. że jego drzwi zostały otwarte. Będzie wiedzieć, że osoba niepowołana uruchomiła auto w godzinach nocnych oraz że samochód jest holowany. W razie próby kradzieży z wykorzystaniem zagłuszarki sygnałów GPS/GSM system również się odezwie. A jeśli uzupełni się go o radiową lokalizację pojazdów po kradzieży, która nie traci zasięgu w garażach podziemnych czy stalowych kontenerach, a przy okazji jest odporna na działanie wspomnianych zagłuszarek, to w ręce fleet managera trafia niezwykle przydatne, wielofunkcyjne narzędzie – dodaje Dariusz Kwakszys z Gannet Guard Systems.


Mateusz Gniewek, brand manager Brumgo.com, wskazuje, że chociaż klienci niezmiennie poszukują rozwiązań umożliwiających wyświetlanie aktualnej pozycji oraz parametrów związanych z eksploatacją pojazdu, to coraz więcej uwagi koncentrują na funkcjonalnościach istotnych dla działalności operacyjnej firm. – Chodzi między innymi o kontrolę czasu uruchomienia urządzeń peryferyjnych, takich jak pługi czy dźwigi HDS. Ponadto oczekują możliwości przygotowywania dedykowanych raportów oraz integracji z własnymi rozwiązaniami – mówi.
Marek Kujawiński, dyrektor generalny w firmie Finder, zwraca uwagę na fakt, że monitorowanie floty nie wymaga już obecnie instalowania modułów. – Dzięki urządzeniom stanowiącym połączenie profesjonalnej nawigacji z lokalizatorem GPS możliwe jest nadzorowanie pracy kierowcy korzystającego z wielu pojazdów z możliwością decydowania o wyłączeniu lokalizowania np. po godzinach pracy czy przejazdów prywatnych – wyjaśnia Marek Kujawiński.


Wybrane funkcje systemów monitoringu
• Alarmy zdarzeń – możliwe jest definiowanie alarmów zdarzeń zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa. Ta funkcja w zasadzie nie posiada ograniczeń – im więcej dodatkowych sensorów, tym więcej możliwości ustawień alertów. Użytkownik jest w stanie wybrać powiadomienia dotyczące m.in.:
 skoku napięcia na akumulatorze,
 przekroczenia prędkości,
 pracy na biegu jałowym,
 otwarciu luku ładowni,
 uruchomieniu pojazdu itd.,
 holowania,
 użycia zagłuszarki sygnałów GPS/GSM,
 nagłego ubytku paliwa,
 poruszania się bez autoryzacji,
 otwarcia pokrywy silnika,
 otwarcia wlewu paliwa,
 spadku temperatury w naczepie.

• Kontrola paliwa – pierwszy krokiem do monitoringu parametrów związanych z paliwem jest dopasowanie rozwiązania do rodzaju pojazdu. W samochodach osobowych oraz dostawczych najczęściej instalowane są lokalizatory odczytujące dane z magistrali CAN. W przypadku maszyn oraz ciągników siodłowych zwykle montowane są dodatkowe narzędzia pomiarowe, takie jak przepływomierze czy sondy paliwa.
• Geoogrodzenie – określanie dozwolonych stref poruszania się pojazdu oraz alarmowanie o każdym ich naruszeniu (np. granice miasta, określona działka budowlana). Ponadto możliwe jest wyznaczenie godzin, w których obowiązują ograniczenia.
• Jazda prywatna/służbowa – generowanie informacji dotyczących jazdy prywatnej oraz służbowej może odbywać się na kilka sposobów. Pierwszym, a zarazem tańszym i mniej elastycznym, jest zdefiniowanie stałych godzin pracy pojazdu. Wszystkie kilometry przemierzone w określonych ramach są wówczas zaliczane jako służbowe, natomiast poza tymi ramami – jako prywatne. Drugim, droższym i efektywniejszym, jest montaż przycisku w kabinie pojazdu, który umożliwia przełączanie pomiędzy jazdą prywatną a służbową. Trzecim jest identyfikacja kierowcy za pomocą pastylek Dallas lub kart bazujących na technologii RFiD.
• Kontrola otwarcia luku ładowni oraz temperatury w chłodni – centralki telemetryczne można bezprzewodowo rozbudowywać o dodatkowe moduły, umożliwiające m.in. kontrolę otwarcia/zamknięcia luku ładowni czy temperatury w chłodni. Na podstawie tych danych możliwe jest generowanie automatycznych alarmów.
• Safedriving z Mobileye – system bezpieczeństwa sprzężony z systemem monitoringu GPS generuje ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe dla kierowcy, które następnie przedstawiane są w formie raportów. Technologia Mobileye wykrywa pojazdy, pasy ruchu, ograniczenia prędkości oraz pieszych w oparciu o zaawansowany moduł kamery HDRC SeeQ2 oraz wyświetlacz EyeWatch.
• Ecodriving – zaawansowane lokalizatory GPS wyposażone są w moduły ecodrivingu, które dostarczają informacji dotyczących stylu jazdy kierowców takich, jak: przyspieszanie, płynność jazdy, hamowanie, zużycie paliwa czy praca na biegu jałowym. Na podstawie zebranych danych generowana jest aktualna ocena ekonomiczności (a przy okazji ekologiczności) jazdy. Niektóre systemy oferują ponadto wskazówki dotyczące najbliższych manewrów, w tym sugestie zmiany prędkości przed skrętami, wskazania odpowiedniego biegu czy zalecanej ekonomicznej prędkości. Co istotne – w wersji dla samochodów ciężarowych uwzględniają wszelkie aspekty dotyczące zarówno stylu jazdy, jak i parametrów drogi dla tej grupy pojazdów.
• Książka serwisowa i kontrola eksploatacji – funkcja umożliwiająca zapanowanie nad eksploatacją firmową pojazdów. Książka serwisowa zawiera najważniejsze informacje związane z historią użytkowania oraz umożliwia generowanie powiadomień o najważniejszych terminach.
• Monitoring CCTV – zaawansowane stacje telemetryczne posiadają funkcję bezprzewodowego połączenia z kamerami CCTV, dzięki czemu możliwy jest podgląd wideo np. na przestrzeń ładunkową pojazdów ciężarowych.
• Dzielenie się aktualną pozycją oraz przemierzonymi trasami – nieliczne platformy umożliwiają użytkownikowi czasowe udostępnienie pozycji, której wyświetlenie nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania. Wystarczy tylko link, którego uruchomienie przedstawi pozycję pojazdu wraz z informacjami dotyczącymi statusu obiektu.
• Planowanie tras – moduł planowania zadań służy przydzielaniu zleceń i nadzorowaniu ich realizacji, co jest kluczem do poprawy wydajności i lepszych wyników. Możliwe jest przy tym m.in. planowanie zadań ze wskazaniem typu i lokalizacji wizyty oraz ustalenie minimalnego czasu wizyty oraz analiza realizacji zadań. W grę wchodzi również (w zależności od zaawansowania systemu) komunikacja z kierowcą.
• Stała komunikacja dyspozytora z kierowcą – dzięki wykorzystaniu np. aplikacji mobilnej przeznaczonej na smartfony i tablety możliwe jest przekazywanie kierowcom informacji o zaplanowanych dla nich zadaniach i raportowanie postępów realizacji. Jednym ze stosowanych rozwiązań jest przy tym integracja aplikacji z nawigacją satelitarną i możliwość porozumiewania się między sobą w obrębie grupy użytkowników systemu czy też komunikacja z dyspozytorem za pomocą wiadomości tekstowych przesyłanych na podobnej zasadzie jak poczta e-mail.
• Ewidencja wszelkiego rodzaju kosztów – faktury za paliwo, paragony potwierdzające skorzystanie z autostrady, polisy, dowody wewnętrzne, bilingi telefoniczne itp. – wszelkie tego typu dane mogą być ewidencjonowane i analizowane.
• Zabezpieczenie pokradzieżowe – zdolność lokalizacji pojazdu przydaje się w razie jego kradzieży. Korzystając z sygnałów GPS/GSM lub radiowych (w zależności od wersji rozwiązania), można namierzyć samochód, który padł łupem złodziei i utrudnić życie przestępcom poprzez wyłączenie silnika (oczywiście nie podczas jazdy, bo tego zabraniają przepisy).

Maciej Pobocha 

patroni merytoryczni
  • ZPL
  • PSPA
  • GFP Legal
  • Piszcz i Wspolnicy
  • ITS
  • SPRM
  • PZPM
  • Partnerstwo dla bezpieczenstwa drogowego
  • SKFS
  • PZWLP
  • PZPO
  • PGM
ZNAJDŹ NAS: