Licznik elektromobilności dla Polski już działa

Według danych na koniec kwietnia po polskich drogach porusza się ponad 5,6 tys. samochodów elektrycznych, które mogą korzystać z ponad 660 stacji ładowania. Statystyki pochodzą z Licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

2019-07-09 13:50:37

Licznik elektromobilności, aktualizowany przez PZPM i PSPA, dostępny jest na stronach internetowych organizacji. Dzięki niemu, każdy zainteresowany może się dowiedzieć, ile pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania. Wszystkie dane zostały opracowane przez PZPM i PSPA na podstawie złożonych analiz danych, pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.

Pojazdy elektryczne

Pod koniec kwietnia br. w Polsce zarejestrowane były 5642 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, battery electric vehicles) – 3581, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, plug-in hybrid electric vehicles) – 2060. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce wynosił 63% do 37%. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec kwietnia br. zwiększył się do 294 szt., e-busów do 198 szt., a elektrycznych skuterów i motocykli – do 3822 szt.

– Można powiedzieć, że średnio ponad połowa emisji powodujących smog w miastach pochodzi z ruchu drogowego, w związku z czym ekologiczne rozwiązania w obszarze transportu powinny być w dalszym ciągu wspierane przez władze centralne i samorządowe – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

– Od początku stycznia do końca kwietnia 2019 r. w Polsce zarejestrowano 1385 osobowych samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2018 oznacza to wzrost o 104% – dodaje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w I kwartale 2019 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 61 789 samochodów całkowicie elektrycznych (+84,4% r/r) oraz 37 385 hybryd typu plug-in (+0,1% r/r). Liderem w całej Europie pozostaje Norwegia, gdzie w I kwartale 2019 r. zarejestrowano aż 18 655 samochodów całkowicie elektrycznych, co oznacza wzrost o 92,4% względem analogicznego okresu 2018 r.

Infrastruktura ładowania

Na koniec marca br. w Polsce działało 668 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1205 punktów), w tym najwięcej w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Gdańsku i Poznaniu. 34% stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 66% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W tym zakresie Polska posiada jeden z największych udziałów punktów DC w Europie.

Największy operator sieci ładowania w kraju – firma GreenWay Polska – ogłosiła, że dzięki wsparciu ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego w ciągu najbliższych 2–3 lat będzie dysponować w Polsce 630 stacjami. Na tę liczbę złoży się 20 stacji ultraszybkiego ładowania (moc do 350 kW), 300 stacji szybkiego ładowania (moc 50 kW i powyżej) oraz 310 stacji 22 kW.

W rozwój infrastruktury mocno zaangażowały się także koncerny paliwowe. PKN Orlen rozpoczął budowę własnej sieci i zapowiedział, że do końca 2019 r. zainstaluje ok. 50 ładowarek, z czego 20 (o mocy 50 kW i 100 kW) już do końca pierwszego kwartału przyszłego roku. Docelowo koncern zamierza zbudować 150 stacji, dostarczonych m.in. przez ABB i spółkę Ekoenergetyka-Polska, zlokalizowanych w miastach i przy trasach tranzytowych. Z kolei LOTOS uruchomił w 2018 r. „Niebieski Szlak” – 12 stacji umożliwiających przejazd pojazdem elektrycznym z Trójmiasta do Warszawy. W ciągu kilku lat koncern zamierza uruchomić kolejnych 38 ładowarek.

W infrastrukturę inwestują również firmy energetyczne. Tauron uruchomił w Katowicach 23 stacje ładowania. PGE Polska Grupa Energetyczna zamierza uruchomić nawet 1500 punktów ładowania samochodów elektrycznych do 2022 r., a Energa chce postawić 54 stacje ładowania na swoim terenie działania w 2019 r., a następnie rozszerzać projekt w kolejnych latach, instalując przynajmniej 100 stacji do roku 2022. Enea prowadzi dystrybucję ładowarek wyprodukowanych przez Kolejowe Zakłady Łączności oraz rozwija infrastrukturę ładowania w Polsce północno-zachodniej. Dalszą rozbudowę swojej sieci ładowania (w regionie Warszawy) planuje również innogy.

 

Autor: Jan Wiśniewki ORPA.PL

 

 

GALERIA

patroni merytoryczni
  • Piszcz i Wspolnicy
  • ZPL
  • SKFS
  • SPRM
  • PZPO
  • ITS
  • PZPM
  • PSPA
  • GFP Legal
  • Partnerstwo dla bezpieczenstwa drogowego
  • PGM
  • PZWLP
ZNAJDŹ NAS: